Friday, October 9, 2009

Kisah Kasih

Pada suatu petang, seorang bapa yang sudah tua bersama anaknya yang baru menamatkan pendidikan tinggi duduk berbual di halaman rumah mereka. Tiba-tiba seekor burung murai hinggap di ranting pokok berhampiran.

Si ayah menuding jari ke arah Murai sambil berkata:” Nak..apakah bendanya itu? “Burung Murai”,jawab si anak.

Si ayah mengangguk-angguk, namun sejurus kemudian sekali lagi si ayah mengulangi soalan yang sama.Si anak menyangkakan ayahnya kurang mendengar jawapannya tadi lalu menjawab dengan sedikit kuat:”Itu Burung Murai ayah”.

Tetapi sejurus kemudian si ayah bertanya lagi soalan yang sama.Si anak merasa agak keliru dan sedikit runsing dengan soalan yang berulangkali itu,lalu menjawab dengan nada suara yang lebih tinggi,”Burung Murai!!”.

Si ayah terdiam seketika.Namun tidak lama kemudian sekali lagi mengajukan soalan yang serupa sehingga membuat si anak hilang sabar dan menjawab dengan nada yang hendak tak hendak melayan si ayah” Murai la ayah….”.

Namun sekali lagi si ayah membuka mulut hanya untuk bertanyakan soalan yang sama.Tetapi kali ini si anak benar-benar hilang sabar dan menjadi marah.”Ayah!! saya tak tahu sama ada ayah faham atau tak apa yang saya cakap tadi tu!!”.

“Ayah…dah 5 kali ayah tanya soalan yang sama..saya pun dah penat nak jawab.. apalagi yang ayah mahu saya katakan?Itu Burung Murai…Burung Murai la..”, kata si anak dengan nada mendatar.

Si ayah terus bangun meninggalkan si anak yang terpinga-pinga.Sejurus kemudian, si ayah keluar semula dengan sesuatu di tangannya, rupa-rupanya ia sebuah diari lama, kemudian dia menghulurkan diari itu kepada anaknya, “Cuba kau baca apa yang ayah pernah tulis kat diari tu..”,pinta si ayah.
Si anak hanya mengikut perintah ayahnya walaupun di wajahnya terlukis seribu pertanyaan…<<.Hari ini aku di halaman rumah melayan karenah anak lelakiku yang berusia 5 tahun,tiba-tiba seekor Burung Murai hinggap di dahan pohon berhampiran..anakku terus menunjuk ke arah Murai dan bertanya..”Ayah..apa itu? Lantas aku menjawab,’Burung Murai”.Walaubagaimanapun, anakku terus bertanya soalan yang serupa dengan jawapan yang sama sehingga 15 kali. Demi cinta dan sayangku padanya,aku terus menjawab soalan tersebut untuk memenuhi perasaan ingin tahunya.Aku berharap ia menjadi satu pendidikan yang berharga.>>

Setelah selesai membaca petikan tersebut, si anak mengangkat muka memandang wajah si ayah yang kelihatan sayu.Si ayah dengan perlahan bersuara”Hari ini ayah telah bertanya kepada kamu soalan yang sama sebanyak 5 kali tapi kau dah hilang sabar dan marah”..si anak menundukkan pandangan kerana merasa malu dan kesal dengan sikapnya yang tidak menghormati ayahnya.

No comments:

Post a Comment